Om – Snedkernes Efterårsudstilling (2018)

 In Grublerier, Håndværket

Under temaet MONO viste Snedkernes Efterårsudstilling i 2018 i alt 41 projekter med inspiration i de omgivelser, udstillingen blev afviklet i: Thorvaldsens Museum. SE er en legeplads på højt niveau for danske møbeldesignere og -producenter og er med til at videreføre den store danske møbeldesign-tradition.

 

»Hvis du ser dig om, så har alle statuerne et møbel at støtte sig til. Måske bare en gren eller en kvist. Det er dette møbel, jeg har trukket ud og fjernet skulpturen.«

Karen Kaergaard: Rub & Stub. Producent: Bronzestøberiet Peter Jensen.

-Karen Kjaergaard har fået bronzestøbt sin taburet med titlen Rub & Stub hos bronzestøberiet Peter Jensen. Originalen er et udsnit af stammen fra et nøje udvalgt grantræ.

Introvert Position. Design: Andreas Lund. Producent: Toke Overgaard

Jeg mødte hende under dette års SE – Snedkernes Efterårsudstilling – i 2018 afholdt på Thorvaldsens Museum i København. Just Thorvaldsens Museum dannede udgangspunkt for det udvalgte tema: Mono – mono i betydningen én farve, ét materiale og én form. Det blev til i alt 41, fortrinsvis stramme projekter med designs, der nok rakte frem i tiden, men som også så bagud.

For et sådant stod Andreas Lund, der med sympati for den lodrette søjle og under indtryk fra Børge Mogensen og Alvar Aalto havde designet en stol i et klart skandinavisk formsprog, men med et sæde, der er helt sit eget. Navnet er ”Introvert Position”, og fremstillingen har Toke Overgaard stået for.

 

Italiensk storladenhed
– dansk ydmyghed

»Thorvaldsen bragte italiensk storladenhed i marmor med tilbage Danmark i sin tid; jeg svarer tilbage med den introverte stol – og jo, danskerne er lidt mere introverte – ydmyge – end italienerne,« siger Andreas Lund, der ”har oversat den hvide, romerske marmor til hvidt, dansk asketræ”.

Stolen kan stables i et antal af fire ad gangen, men er ikke nogen stabelstol; hertil er den alligevel en kende for vægtig.

Bertel. Design: Erling Christoffersen. Producent: Jönsson Inventar.

Møbeldesigneren Erling Christoffersen gik næsten tilbage i tiden med sin taburet med navnet ”Bertel” – naturligvis opkaldt efter Thorvaldsen – udført i rødglødende oregon pine af Jönsson Inventar. Inspirationen kommer af de store portpartier i museets facade.

Åretegningen gør den simple taburet til et avanceret møbel. Træets årringe i sædets to halvdele er orienteret, så der opstår et linseformet mønster, når sædet høvles i facon. Valget af oregon pine er dels begrundet i den farvepalet, vi genfinder i museumsbygningen, dels i den markering af årene, der så afgørende for dets udtryk.

Sigtet med årets tema er ifølge foreningen bag Snedkernes Efterårsudstilling at ”fokusere på håndværkets tyngde og potentiale – på den viden, der går forud for ethvert kunstnerisk udtryk; på den passion, der ligger i at kende sit materiale. Og på de kloge hænder, der endnu engang gør det muligt at præsentere en unik og eksperimenterende møbeludstilling i Danmark,” som det hedder i pressematerialet.

 

Historien bag SE

Snedkernes Efterårsudstilling blev afholdt første gang på initiativ af Københavns Snedkerlaug i 1927. Udstillingen var en tilbagevendende begivenhed helt frem til slutningen af 1960’erne og forsøgt genoptaget i starten af 70’erne. Først i 1981 blev Snedkernes Efterårsudstilling bragt til live på ny – nu i form af en privat organisation, der i dag består af godt 80 designere og producenter. Sigtet er naturligvis at sætte fokus på dansk møbeldesign og udmærker sig herudover ved at skabe rammen om et betydningsfuldt samarbejde mellem designeren (teoretikeren) og producenten (praktikeren), ihvorvel de to roller indimellem falder sammen til én, når henses til medlemmernes oprindelige uddannelser. På denne baggrund har Snedkernes Efterårsudstilling næsten karakter af en rugekasse for nye talenter, selv om der bestemt er kendte navne i faget blandt medlemmerne. Få steder i verden findes en tilsvarende professionel legeplads for møbelfolk og producenter.

De medvirkende designere ved aldrig, om deres projekter overgår fra prototype til produktion. Under alle omstændigheder er der tale om betydningsfulde studier.

Billedet øverst: Bord med stol. Design: Carlo Wolf, maa. Producent: Hæstrup Træindustri.

Bloom. Design: Hannes Stephensen. Producent: Egeværk.

Recent Posts

Leave a Comment

KONTAKT

Ring 2444 8070 eller skriv til post@adampade.dk!

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search